I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Friday, January 15, 2010

KISAH KAMI DI SITU dan DI SINI....


gambar ni aku cilok

Hari ni 14 Januari 2010...
Ada exam madah Nahu 4... Berdebor-debor rasenye...
Semalam dah bersengkang mata... Dua hari lepas pun begitu....
Hmm, tapi dalam duk bersengkang mata tu, tertewas jugak aku... Huh!
Takpela... Kurang-kurang takde la terlepas masa untuk mengulangkaji semula madah ni....

Tik! Tok! Tik! Tok.... Masa berlalu... jam menunjukkan pukul 7.45 pagi.
Aku keluar dari rumah, menunggu koster di tepi jalan...

Tik! Tok! Tik! Tok.... Jam menunjukkan 8.00 pagi... Aihhh!! Lambat le pulak rasenye nak sampai jamiah ni. Pakcik koster mencari pelanggan untuk memenuhkan koster. Hati aku ni duk berkata-kata "Cepat la sampai..."

KISAH DI JAMIAH...
Sesampai sahaja dijamiah, aku berdiri menunggu giliran untuk membayar tambang. Masa berjalan...
Selesai bayar. Turun dari koster, aku pun berjalan dengan megah sambil menggalas beg di sisi.
Waktu exam dah dekat, boleh lagi jalan-jalan. Hmm...

KISAH DI BILIK KULIAH...
Jalan punya jalan punya jalan punya jalan... Sampailah di bilik kuliah 243... Aku pun masuk dengan sedikit tenang, serta sedikit gemuruh di hati. Ahh, dah ramai rupenya..
Mencari tempat kosong... Agak kebelakang jugak... Kemudian duduk, sambil membaca...
Detik demi detik, saat demi saat... Kejap-kejap aku mengerling ke muka pintu, bimbang doktor sampai. Sebab banyak lagi yang belum diselak semula...

AKHIRNYA....
Waktu untuk menjawab soalan peperiksaan pun tiba. Sambil doktor membacakan nama-nama pelajar, aku masih lagi membelek-belek nota. "Ishh!! Camane ni??" Getus hati kecilku.
Selak-selak, tutup. Bukak balik. Selak-selak... Tutup je laa!! Haishh...

TERKESIMA...
Soalan mula diedarkan... Hah! Rasa macam nak terbeliak bijik mata! Sesak nafas je rasanya... Adusss... Tu baru tengok soalan. Hmm, tengok lagi soalan betul-betul, hamik kau!!Berderet je soalannya... (banyak le tu)...

Soalan satu sahaja dah ada sepuluh. Soalan ada berapa ek? Tak ingat le plak.
Soalan-soalan yang berikutnya, ada yang dua belas, ada yang empat belas... Wow! Semua bab...
Tak pernah aku terfikir akan keluar soalan-soalan yang macam tu...
Budak-budak arab yang aku anggap up sikit tu pun paling last jugak la keluar...
Siap meniru lagi, nak kata dia memang tak leh jawab (aku rasa dia tak pernah lagi buat macam tu, sebab soalan memang susah)... Budak-budak malizi jangan cakap la, semua keluar lambat.
Sampai habis masa kami duduk dalam bilik kuliah tu...Dengan aku-aku sekali...
Sebenarnya dah tak tau nak jawab ape, tapi digagahkan jugak untuk 'memikior'kan jawapan-jawapan untuk ruang-ruang kosong.

Last-last, keluar jugak dengan lompong-lompong pada kertas jawapan. Tak lalu aku nak terus bertegang urat dengan otak...
Dalam duk jenuh memikior jawapan tu, aku sempat lagi 'tangkap lentoq' time exam tuh! Huh!
Malu betul... Tak tau la doktor nampak ke tak... huahuahua... Harap-harap tak nampak...
Bukan ape, pasal 'juhud' sangat aku malam tadi dengan madah nahu ni, tu yang sampai boleh lelap jugak time exam... (kononnye juhud)

Hmm, tak tau laa aku ape nasib dengan Nahu 4 ni... Skill soalan yang rasa macam 'kill'...

SESAK NAFAS...
Keluar dewan peperiksaan, yang sorang ni dah surrender awal-awal... "Kompom failed!"katanya.
Uik!! Begitu sekali... Huhu... Aku pun sebenarnya rasa macam tak ade harapan je kat madah nahu ni. Naluri aku sangat kuat mengatakan, rasa-rasa macam fail... Uhh... Tak boleh, tak boleh... Kena doa dulu...
Nyot-nyet, nyot-nyet kami sembang...

Dalam sembang-sembang, terkeluar keluhan dari seorang senior yang bakal menamatkan pembelajarannya di bumi barakah ini... "Aku nak khirij ni! Macam mane ni??" Gulp! Ye tak ye jugak... Macam mane eh??
Kasihan pada yang nak khirij. Didoakan agar kalian lulus & cemerlang, mudah-mudahan dapat la balik jugak sem ni... aminn...

On the way nak ke koster, kami sembang-sembang pasal doktor-doktor adab...
Ramai lagi yang aku tak kenal, ramai lagi yang aku tak tau sebenarnya...
Macam-macam gaya, peel, dan style pensyarah-pensyarah adab ni...
Apa yang pasti, sukar untuk berteka-teki tentang mereka... Aku hanya mendengar, mana tahu di masa-masa mendatang lain pula halnya doktor-doktor adab ni...

Hampir sampai ke rumah. Turun saja dari koster, terasa macam sesak nafas. Aik! Pelik...Tak pernah pulak jadi macam ni... Nak kata asma, takde pun... Huu... Mungkin terlalu memikirkan soalan doktor tadi, sampai rasa macam nak sesak nafas...
Haduyaii...

*************************************************

Beberapa hari sebelum ni, pelajar-pelajar yang mengambil madah istisyraq ada membuat sedikit perbincangan, sebagai persiapan menghadapi hari esok. Aku pun tidak ketinggalan untuk turut serta. Alhamdulillah, hasil perbincangan tersebut, sedikit sebanyak melegakan hati aku...
Manakan tidak, dalam saat-saat akhir doktor kata ini itu semua masuk... Banyak pulak time nihaie ni... Bukan mengeluh, cuma pelik, sebabnya yang belajar dalam kelas sikit je... Setakat terjemah dan berlatih membaca dalam bahasa inggeris.

Selesai berbincang, masing-masing menunggu... Ada yang menyalin nota, ada yang menyembang-nyembang sementara menunggu mereka menghabiskan proses penyalinan tu...
Almaklum sajalah, duduk study dengan senior-senior, banyaklah cerita-cerita seram dan pengalaman pahit yang didengar...
Bercerita tentang doktor sekian, sekian... Tentang bagaimana gaya dan pembawakan seseorang pensyarah kuliah adab. Agak gerun dan sedikit seram bila mendengar keluhan-keluhan senior-senior. Yelah, mereka lebih dulu berada di sini, lebih dulu merasai pengalaman, lebih dulu mengenali pensyarah-pensyarah adab...

Kasihannya... Aku dapat melihat raut wajah yang sangat terpancar padanya rasa gusar dalam hati. Benar-benar simpati. Tapi, apakan daya, aku tidak dapat menolong. Hanya rasa simpati yang menerjah ke dalam jiwa.

Bimbang pula dengan diri sendiri. Bagaimana pula nasib aku nanti.
Termenung seketika...

*******************************************

Aku mendoakan mereka berjaya pulang ke Malaysia dengan segulung ijazah dalam genggaman.
Mudah-mudahan segala jerit-perih berada di bumi anbiyak ini membuat mereka lebih tabah di hari-hari mendatang.
Semoga kalian dipermudahkan segala urusan...

Doakan kami yang masih lagi di sini...


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More