I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Saturday, January 30, 2010

BAHANA CINTA


Tentu saja melihat tajuknya pun sudah berfikir, "Wah! Macam best je bunyinya..."

Ayuh! Kita lihat!

Semenjak usia menjengah ke alam 22 tahun ke atas, acapkali telinga ini mendengar tentang cinta, pertunangan, perkahwinan... Kelihatan juga di blog teman-teman seperjuangan di alam IPT asyik membicarakan tentang perkahwinan... (wahhh!)

Namun, bukan cinta insani yang ingin aku ketengahkan di sini, akan tetapi cinta kepada bahasa dan dunia sastera...

Dulu, berfikir agak berkali-kali untuk membuat keputusan, mahu memilih bidang apa. Dengan minat yang mendalam, ditekadkan hati untuk memilih bidang bahasa dan kesusasteraan arab.
Agak mengecewakan ketika itu (di kolej dulu) dengan kadar bilangan ahli yang sangat sedikit berbanding bidang pengajian yang lain...

Walaupun hati ini yakin dengan apa yang dibuat, kadang-kadang timbul persoalan, "Untuk apa aku mengambil bidang ni????"

"Kenapalah aku 'masuk' Lughah??? Rasa macam ape je... Ade ke gunanya nanti???"

Kerap benar pensyarah-pensyarah Lughah ini memberikan kata-kata semangat agar tidak kecewa dan menyesal dengan bidang yang dipilih. Seolah-olah sangat mengerti isi hati para pelajar mereka walau tidak pernah aku luah. - Bersemangat kembali.

Baru-baru ini, diadakan program daurah matan fi nahw wa sorf. Dapat juga mengenali dengan lebih mendalam tentang bahasa dan sastera. Dapat mengetahui bagaimana yang dikatakan cinta dengan bahasa. Sangat menarik kupasannya. Pengisian demi pengisian. Muqaddimahnya yang sangat menarik, hingga memberi semangat kembali kepada aku untuk meneruskan perjuangan dalam bidang bahasa ini... Malah, semua persoalan aku yang dulu berlegar-legar di fikiran terjawab akhirnya...


*****************************


Bila diteliti, rupa-rupanya aku telah terkena 'panahan cinta bahasa...'
Kata penceramah, kalau kita ada rasa bila melihat mana-mana penggunaan perkataan dan ayat yang salah, maknanya kita cintakan bahasa.

Bila menyentuh soal bahasa, saya sebenarnya agak 'getik' mendengar orang menambah-nambah dalam penulisan, dan agak tidak gemar apabila menggunakan shortform yang sangat short sehingga menyukarkan saya untuk membaca.

Contoh penambah: ke, jadi ker atau kew? Orang (org, jadi owg); sombong --> sombunk; Sori (jadi sowi. *tak maksud kat sape2 ye)
*Hanya dalam penulisan je... Kalau dalam percakapan dimaafkan, kerana memahami ada yang tidak boleh menyebut sesuatu huruf dengan sempurna.

Pernah satu ketika (masa tu tak tau lagi), perkataan 4JJ1 (saya terima melalui sms), kalau dibaca pada pertama kali melihatnya mungkin tidak meneka apakah ia. Malah bila ditanya kepada pengirim, tidak berbalas pula. Akhirnya, setelah dalam tempoh yang agak lama, setelah membelek-belek mesej, akhirnya terjawab sendiri,

"Oh! Perkataan ALLAH rupanya!"

Perkataan Allah yang ditulis dalam bahasa arab.



*************************


Boleh kalau nak guna singkatan untuk perkataan, tapi agak-agaklah supaya orang tidak tersalah baca atau tidak tertanya-tanya:

"Apa yang dia tulis???"

"Apa dia cakap ni???"

Ini adalah pendapat saya. Terpulang kepada anda untuk menerima atau tidak. Saya juga mengambil kira tentang kesalahan ejaan dan penggunaan ayat yang tidak tersusun sehingga menyukarkan saya untuk memahami bahan bacaan tersebut.

Satu konsep yang anda perlu faham, penulisan yang jelas, terang dan tersusun ayatnya bukan sekadar tulisan biasa, ianya juga adalah untuk memudahkan pemahaman serta penyampaian ilmu daripada kita kepada orang lain. Makna kata, dakwah kita kepada orang lain tidak sampai, sekiranya tidak diperbetul.

Saya pernah menegur tentang satu artikel yang disampaikan melalui e-mail, mengenai gaya bahasa dan penulisan yang disampaikan. Perkataan yang digunakan bukanlah berbentuk 'bombastik', tetapi disebabkan olahan ayat yang sangat memeningkan, agak menyukarkan saya untuk memahami, bukan sekali dua saya ulang ayat tersebut, berkali-kali. Pun begitu, tidak juga dapat difahami...

Alhamdulillah, kalau tidak silap artikel tersebut dihantar sekali lagi ke YG (yahoo!group) berkenaan. Saya kira mungkin setelah pembetulan dilakukan.

Wallahu a'lam....

sebarang komentar dan cadangan sangat dialu-alukan.


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More