I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Wednesday, January 20, 2010

BILA BAHASA ARAB DI'TERENGGANU'KAN...

Minat aku terhadap loghat atau lahjah luar (luar dari Perak) ni dah lame timbul... Masa zaman remaja dulu kerap jugak la ikut rancangan Pi Mai Pi Mai Tang Tu... Bukan apa, dalam tu boleh tengok gaya dan ragam masing-masing, mengikut negeri dan bangsa...

Seingat aku itulah rancangan TV yang paling aku minat, dan salah satu sebab ada macam-macam loghat yang boleh aku tahu. Paling cepat kenal, Kelantan dan Penang. Loghat utara rasanya biasa dah dengar...

Masa dulu tak tau loghat Terengganu tu macam mana walaupun selalu tengok Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Tapi, sekarang hari-hari dengar sejak aku ada di Jordan ni... Boleh faham... Tapi, bila didengar-dengar, ade jugak persamaan dengan loghat negeri Perak. Bukanlah semua, sekadar beberapa perkataan sahaja... Nak kata banyak, bolehlah juga dikira-kira...


***********************************


WARNA-WARNI KEHIDUPAN



Cerita....

Kadang-kadang agak melucukan bila kawan-kawan Terengganu ni duk bercakap Bahasa Arab, tapi berbunyi Terengganu.

Satu hari, di Syuqqah Jadid (nama ni aku bubuh sendiri)... Kami sedang sembang-sembang pagi. Acara beramah mesra bersama-sama ahli syuqqah selepas solat Subuh berjemaah. Majoriti dalam kalangan kami ni berasal dari Kedah... Dalam duk sembang-sembang, tiba-tiba terdengar seseorang meminta beberapa biji cawan untuk mengisi air teh. Biasa la bila cakap sekali, kadang-kadang tak dengar.



cawang

Jadi, diulanglah sekali lagi "Cawang, cawang", ada yang tolong menyampuk "Cawan!" Dita'kidkan lagi dengan perkataan Arab, "Ka'song!"

Mujur secawan air yang dipegang belum menjengah ke mulut, kalau tak.... bersembur! Aku ni pulak jenis yang susah nak berhenti ketawa bila dengar sesuatu yang membuatkan aku rasa gelihati... Tiga, empat kali la aku cuba untuk minum, tapi tak boleh nak minum! Sebab menahan rasa gelihati... :D Roti di tangan pun takut-takut nak masuk ke mulut, disebabkan tangan aku yang angkat-turun, angkat-turun (nak makan roti)...
(maaf kepada yang terbabit, bukan niat nak mempersenda, sekadar ingin memahatkan kenangan kita di sini...)


*********************

ka'sung


Mulanya aku tak berapa nak dengar 'kaksong' tu, tapi bila diulang oleh seorang teman yang lain, spontan kami tergelak... Ada yang belum memahami tertanya-tanya, "Ka'song? (Kak Som)" "Cawan, cawan". "Ooooo....!!! Ingat Kak Som... Tu pelik, Kak Som mane la pulak..." "Kot ye pun, jangan la sampai 'kaksong'..." Seloroh aku kepada beliau. Tersenyum beliau...


*********************


Satu kisah lagi, ni masa mula-mula terdengar perkataan arab diterengganukan... Tengah makan-makan kat Bayt tuutttt................. , adela orang datang ke rumah tu... Tekan loceng.

Salah seorang ahli rumah pun bertanya, "Minngggg????" "Weihh, kot ye pun jangan le sampai macam tu!!" kata aku kepada sahabatku itu. Mereka yang berada diruang tamu sama-sama ketawa mendengar aku berkata begitu...

Adoii... Macam-macam orang, macam ragam... Macam-macam negeri, macam-macam loghat... Apapun, semua ni menjadi rencah dalam kehidupan yang menambah rasa manis, masin, pahit dalam sesebuah hubungan dan perjalanan kehidupan kita yang berada di perantauan.

Kita ditakdirkan untuk bertemu, bertemu untuk bersatu, bersatu untuk berpadu, berpadu dalam meneruskan kehidupan sebagai seorang mahasiswa, berpadu dalam membentuk pemikiran kita sebagai mahasiswa, yang menjadi harapan ayah bonda nun jauh di sana.



Semoga ukhuwwah yang terjalin ini dapat membentuk kita menjadi muslim mukmin yang muttaqin... aminn


4 comments:

einsyie||انشراح said...

salam..
hahahaha..
berdekah2 ambo gelak..
adakah daku akan terikot2 jejak lngkah itu..
haiiisssshh shauh2..
hehehehe..marilah bersalang..
;p

ReM said...

hahahaha.... mari2... mari bersalang-salang...
hehehe....

einsyie||انشراح said...

haha..
ce bgi ke die..(penangang kak esoh)
lagi setaong tubik ganu la nyer..
;p

ReM said...

hahaha.... bagus gak tu...
variasikan bahasa kita...
heheheh...

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More