I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Saturday, August 15, 2009

MUHASABAH

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Semoga hari ini lebih baik dari semalam...

Semakin hari semakin aku memerhatikan keadaan sekeliling, keadaan yang memberi keinsafan. Semakin hari semakin banyak kejadian yang tidak diduga berlaku. Semakin hari semakin bimbang tentang diriku. Semakin hari semakin bimbang tentang keselamatan keluargaku. Semakin hari semakin risau tentang keadaan saudara seagamaku.

Apakah petanda segala gejala penyakit yang menimpa kita? Apakah aku atau kita bakal bertemu serta menjadi tetamuNYA dalam masa yang singkat ini? Apakah yang akan berlaku terhadap keluarga tatkala kita semua berada di kejauhan, apatah lagi di perantauan? Apakah nasib saudara-saudara kita yang murtad, yang semakin terbabas, serta yang ditindas tanpa rasa belas? Apakah kita masih berpeluk tubuh mendiamkan diri dengan semua ini? Apakah kita juga masih berteleku di tempat masing-masing menanti bulan jatuh ke riba? Perlukah kita merenung nasib diri yang tidak seberapa ujiannya jika dibanding dengan mereka yang lebih menderita?



Sememangnya hidup penuh dengan ujian. Sememangnya hidup penuh dengan dugaan. Sememangnya hidup penuh dengan mehnah dan tohmahan. Hadapilah hidup ini dengan penuh tenang serta mengharap keredhaan. Jangan diratap kesusahan, kelemahan, serta segala sedu-sedan yang takkan berkesudahan. Teringat pesan seorang guru ketika zaman persekolah, "Buat apa kamu habiskan air mata menangis tak tentu hala?! Sia-sia! Buang masa! Lupakan je masalah kamu! Banyak lagi benda lain yang kita boleh buat dan kena buat! Bazir masa je dengan menangis! Bukannya boleh dapat ape pun!"

Begitulah tegasnya seorang guru yang menasihati kami ketika di dalam kelas. Mengingatkan kami tentang kehidupan yang panjang. Betul katanya, sia-sia serta membazir masa kalau kita menangis meratap sedih. Sudahnya, masa yang ada menjadi sia-sia, badan yang bertenaga menjadi layu, fikiran yang jernih menjadi keruh.

Ayuh teman-teman! Jangan dibazirkan masa untuk sesuatu yang sia-sia. Walaupun kekadang diri ini menjadi sebegini, namun dengan cara inilah aku dapat memberi kembali semangat kepada diri sendiri, tatkala tiada insan di sisi yang menjadi peneman serta pembakar semangat insani. Menjadi motivasi diri.



Mungkin bagi sesetengah orang, motivasi datang dari kata-kata semangat teman atau semangat teman itu sendiri. Mungkin juga bagi sesetengah orang, dengan memperingatkan dirinya juga boleh menjadi motivasi diri. Terpulanglah. Biar apa cara sekalipun, jangan lupa berdoa dan berserah kepadaNYA. Mudah-mudahan nukilan ini semangat kepada kalian dan diri ini, serta dikira sebagai amalan solehku... Amin..




0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More