I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Saturday, December 18, 2010

Tips Ulangkaji [Jom Study!]

Masa di kolej dulu, sempat merasa belajar dengan Ustaz Putera subjek Faraid. Masa tu Pra Diploma sem 2. Ustaz Putera ni kalau dalam kelas, sambil-sambil mengajar sambil-sambil sembang. Seronok belajar dengan ustaz. Selalu juga kongsi tips-tips dan pengalaman beliau masa muda-muda dulu. (^_^)

Masa mengajar ustaz suka pakai whiteboard marker yang berwarna-warni.. Memang dia akan bawak ke mana-mana.

Antara tips yang paling aku suka dan ingat ialah tips mengulangkaji pelajaran. Kata ustaz, "Saya masa belajo dulu suke tido awal. Time orang study tu saye tido.. Tapi saya bangun masa orang nak tido". "Saya masa study, saya baca kejap nota-nota yang saya buat. Tiap-tiap hari. Kome kalau nak mudah studykan, cube buat nota ringkas. Pastu ulang bace tiap hari. Bace je, takyah hapei. Bacelah 5 minit ke 10 minit ke. Tapi, buat tiap-tiap hari. Masa nak pekse nanti takde le kelam-kabut sangat. Sebab kita dah bace awei-awei, kan? Tinggei ngulang je. Takde le kene ngapei teruk-teruk.."

Alhamdulillah.. Tips tu pernah saya praktikkan semasa tahun 1 di Universiti Mu'tah. Masa tu cuba menghafal syair. Ada jugak yang kadang-kadang saya main hafal je (kalau tak faham atau tanpa saya fahami masa menghafal. Rezeki la kalau boleh ingat. Tapi kalau tak ingat, tu yang bermasalah). Kadang-kadang saya cuba faham dulu sambil menghafal, kadang-kadang sekali baca boleh faham, dan memudahkan lagi proses menghafal.

Cuma, syair yang dihafal masa tu, agak susah, saya tak dapat nak faham dengan baik. Saya pun menghafal dengan cara menulis, yang kadang-kadang susah juga untuk mengingat walaupun guna teknik ni. Mungkin disebabkan saya menulis berulang kali, saya jadi ingat. Walaupun sebenarnya saya tak dapat nak hafal sebab susah ingat.

Pernah jugak sekali, masa menghafal hadis. Kadang-kadang menyebut butir-butir perkataan. Kadang-kadang dibaca je dalam hati. Tapi, alhamdulillah, saya dapat menghafal separuh dari hadis yang panjang tersebut.. Kesannya sangat cepat. Mengambil masa hanya kurang dari separuh hari sahaja. Malah saya sangat lancar bila mengulang semula.

Cuma, kenalah rajin dan mulakan dari awal. Ok.. Selamat mencuba!


8.51 p.m
12 Muharram 1432

TAMBAHAN TIPS:

Satu lagi kaedah yang boleh menghilangkan boring... (interesting for me)

  • Buat kaedah permainan. --> Pilih secara rawak.
Alaa... yang kita selalu main macam kotak beracun tuu...
  • Tulis tajuk-tajuk dari subjek pilihan korang, atau soalan-soalan yang korang buat sendiri..
Kalau nak mudah & cepat, pilih tajuk yang agak-agak pensyarah akan tanya..
(bukan nak ajar belajar sebab peperiksaan, tapi nak jimat masa je) Yelah, tau je kome-kome ni gemor study last minit.. Teman pun serope le juge.. (hahaha)
Ingat! Niat tu kena betul.. Jangan study sebab imtihan plak..
  • OK.. Dah pilih, tulis tajuk atas kertas.
  • Lepas tu, potong tajuk tu, kemudian gulungkan supaya jadi cebisan kecil
  • Nak mudah, cari bekas. Kecik pun ok.. Supaya tak hilang tajuk-tajuk tu tadi..
  • Pastu, bolehlah bermain sendiri.. hehehe.. (Kesian plak main sendiri)
  • Nak best, cari la kawan sekelas. Boleh la jugak dia tolong ingatkan ke, atau jadi bahan perbincangan bila dapat tajuk yang kita pilih tu.. Tambah-tambah kita tak baca lagi kan..
Tips ni saya buat bila dah tak tau nak baca mana satu.. Bukan saje-saje study last minit ni.. Tapi, ade banyak koje kene buat sebelum tu..

Satu lagi kaedah masa sekolah menengah dulu. Cikgu yang mengajar sejarah masa saya tingkatan empat kata,
  • study dengan cara jawab soalan. Tu, kalau ade soalan-soalan lepas laa... Kalau takde, buat sendiri pun boleh..
  • Lepas tu, jawab dengan merujuk buku. Bukan berdasarkan uji minda (macam jawab soalan peperiksaan).
Rasanya, dengan merujuk ni kita lebih dapat dan lebih ingat. Saya pernah buat kaedah ni, juga berhasil. Oh! Cuma, bila kita ulangkaji tu, jangan lupa letak (tulis) muka surat (pada soalan), supaya mudah nak rujuk semula bila kita jawab semula soalan tu..


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More