I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Friday, December 17, 2010

Al-Kisah

Di usia-usia yang sebegini, sepertimana yang pernah dilalui oleh abang saudara aku sendiri... Sekitarnya sering berbicara soal hati, soal masa depan, soal calon.

Baharu tadi terbaca mengenai kisah bertunang. Lantas membuat aku tiba-tiba teringat dan terfikir. Suatu peristiwa yang pernah terjadi pada tahun lepas.

Al-kisahnya....

Suatu hari telefon bimbitku menerima SMS dari seseorang. Seseorang yang asing, tidak dikenali, tidak pernah dihubungi, malah jauh sekali. Nun, di Pahang datangnya. SMS yang dikirim berbunyi pertanyaan khabar,
(diolah sedikit penggunaan perkataan, tapi masih terkandung mesej asal -mungkin ade ayat yang tertinggal kot-)

"Salam. Ape khabar? Ni Ramlah kan?"

Lalu dibalas oleh aku sendiri,

"Waalaikumussalam. Sape ni?"

"Saya Mohd Aman (bukan nama sebenar). Ramlah, boleh tak saya nak berkenalan dengan awak?"

"Mohd Aman? Dari mane? Camane boleh dapat nombor saya?"

Permintaanya untuk berkenalan dengan saya tidak dijawab.

"Saya Mohd Aman, dari Pahang. Saya dapat nombor ni dari adik awak."

Hati dapat mengagak. Lalu saya terus menyoal adik menerusi SMS. Dalam hati ada sedikit rasa marah kerana bertindak sendiri (tidak meminta izin). Namun saya kawal perasaan itu. Tidak mahu pisang berbuah dua kali. Lagipun masing-masing beranjak dewasa.
Terus mendapatkan maklumat.

"Salam. Ati, sape Mohd Aman ni? Camana dia boleh dapat no Kak Nyah (panggilan adik-adik buat saya)?"

"Dia kawan Ati. Ati yang bagi nombor K.Nyah. Sori tak mintak dulu."

SMS dari Aman datang.

"Awak jangan marah dia. Adik awak tak bersalah. Saya yang mintak nombor awak kat dia."

Hati saya bergetus, "Oh! Kamu bagitau dia rupanya.."
Saya meneruskan balasan SMS Aman. Bukan 'gatal tangan', tapi nak tahu apa yang dia mahu sebenarnya.

Hari kedua,

"Salam. Pekabar? Ramlah tengah buat apa?"

"Waalaikumussalam. Alhamdulillah sihat. Ade kerja sikit." (balas sambil lewa. Berat hati untuk menjawab)

"Kerja ape? Awak sibuk ke?"

"Kerja persatuan. Jap lagi ade meeting. Pastu nak study sikit" (Alasan saya untuk tidak meneruskan SMS)

"Ooohh... Study. Ramlah amik kos ape kat sane?"

"Bahasa & Kesusasteraan Arab"

"Kalau macam tu boleh la ajar saya Bahasa Arab. Saya tak pandai sangat Bahasa Arab ni.

"InsyaAllah, boleh. Belajar sikit-sikit. Baca buku bahasa Arab, kalau tak faham bukak kamus."

"Hmm.. Oklah Ramlah.. Saya tak nak ganggu Ramlah. Teruskan buat kerja"

Saya menarik nafas lega. Perbualan terhenti.

Hari seterusnya,

"Salam. Dah makan? Tengah buat ape tu?"

Saya mula tidak selesa dengan pertanyaan-pertanyaannya yang sangat remeh. Sekadar bertanyakan khabar, dah makan ke tidak.. Baik tak payah! Macam takde soalan lain! Marah aku dalam hati, sambil muka berkerut menahan marah.

"Waalaikumussalam. Tengah study"

"Ooo... Rajinnye. Ramlah, boleh tak kalau saya nak mintak gambar awak? Nak kenal lebih lagi."

Hati mula bersumpah-seranah. Ape ni??!! Baru dua tiga hari kenal dah nak mintak gambar!

"Maaf! Saya tak suka nak bagi gambar saje-saje kat orang yang saya tak kenal. Tambah-tambah lelaki."

"Oh! Yeke? Maaf2.. Kalau macam tu takpelah. Kita SMS macam biasa jelah."

Entah kenapa saya masih membalas beberapa mesej Aman selepas peristiwa itu.
Tidak lama kemudian, senyap seketika (lebih kurang dua, tiga hari). Tiada kiriman dari Aman, apatah lagi balasan SMS dari saya. Saya tidak membalas mesej terakhir Aman sebelum saya berhenti memberi respon.

Selang lebih kurang tiga hingga empat hari saya memberi mesej kepada Aman.

"Salam. Pertamanya saya nak mintak maaf kalau kata-kata saya ni agak kasar. Saya nak bagitau sikit, saya ni tak suka kalau setakat nak mesej-mesej perkara remeh, tanye kabar. Rasanya tak perlu kot nak tanye-tanye soalan macam tu.. (lebih kurang camni kot ayat saya. Tak ingat dah tulis ape lagi)."

Sejak itu, tiada lagi kiriman SMS dari Aman mahupun respon Aman dari mesej saya tempoh hari. Senyap lagi.

Tiba-tiba Ati memberi mesej, saya merespon dan bertanya siapa Aman dan kenapa dia ber'SMS' dengan saya.

"Salam. K.Nyah, maaflah kalau K.nyah tak suka nak mesej-mesej dengan Aman tu. Dia sebenarnya tengah cari calon nak buat isteri, tapi kalau K.Nyah tak suka takpelah"

Gulp! Walaupun masih sedikit marah dengan Aman, tapi rasa macam nak menggigil satu badan bila baca 'tengah cari calon'.. Saya Menjawab YM Ati dan bertanya lagi,

"Bukan tak suka, tapi cara tu tak kena. Nak cari calon buat le cara betul-betul. Ni mintak gambar la ape la. Dah la baru kenal. Tiba-tiba mintak gambar. Umur dia berapa, kerja apa, tinggal kat mana?

"Umur dia (masa tu) 28 (kot, tak ingat plak). Keje wyring. Tinggal kat Pahang. Dia dulu belajar kat Mesir. Ade kedai makan (kedai ke restoran tak ingat jugak). Yelah, kalau tak suka takpe. Tapi, jangan le sampai macam tu. Tak friendly. Takkan nak tanye-tanye pun tak boleh."

Huh! Tak friendly?! Kamu ingat cara macam ni friendly ke? Boleh ke macam ni? Bebel saya sendirian dalam hati. Marah sangat. Ade ke patut aku ni dia kata tak friendly?! Eeeeiii....

Saya menahan amarah saya. Mujur ketika itu saya berada di rumah kawan (Chah, bukan nama sebenar). Saya meminta pendapat Chah. Alhamdulillah, akal saya menjadi waras semula, dan berfikir dengan teliti mesej yang mahu dibalas menerusi YM supaya tidak menurut kata hati, tidak ada yang tersakiti.

"Bukan tak friendly, tapi jaga. Belum apa-apa lagi dah tanye macam-macam. Mintak gambo le. K.Nyah tak suka cara dia. Kalau setakat tanye kabo, dah makan ke belum, baik tak payah. Kalau nak tanye, tanye betul-betul. Serius sikit. Ni mesej macam ape je."

(Adelah lagi yang dibebelkan. Dah tak ingat ape dia. Lame dah peristiwa ni)
Tegas. Aku cuba memahamkan Ati, yang aku tak suka dengan cara macam ni. Setakat sembang-sembang kosong, perkara-perkara remeh, aku rimas! Banyak lagi keje yang aku nak buat dari melayan mesej 'kosong' Aman.

"Yelah, kalau Kak Nyah tak nak takpelah. Mintak maaf le kalau Kak Nyah tak suke.."

Perbualan antara aku, Ati dan Aman terhenti hingga hanya pada hari terakhir itu.
Dalam hati agak bersalah, seolah-olah teguran dan kata-kata aku agak keras dengan Aman dan pada Ati.

Sorry Ati, K.Nyah mungkin setuju dengan kamu kalau kena caranya. Tapi, perkahwinan bukan sekadar dalam masa yang singkat. Perlu membina sebuah institusi keluarga yang berlandaskan Islam. K.Nyah tak mau sebelum ke alam perkahwinan lagi dah berunsurkan perkara-perkara tak elok. Mungkin kamu tak faham. Tapi, itulah K.Nyah... K.Nyah tetap K.Nyah...

Adik-beradik, ummi dan abah sendiri tahu bagaimana keras kepalanya aku. Degil. Kalau aku kata tidak, tidaklah akhirnya. Kalau dulu, mungkin ikut kata hati. Tapi, kini, perkara yang perlu aku berhati-hati, akan cuba ditolak ke tepi, demi mencari redha Ilahi...


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More