I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Thursday, June 11, 2009

ADA APA PADA FILEM???

Kalau anda sebagai seorang pengarah, apakah yang bakal dilakukan? Filem yang bagaimanakah yang akan anda hasilkan? Adaptasi dari sesebuah novel? Atau kisah kehidupan? Ataupun hasil idea sendiri, tetapi diciplak dan diubah sedikit landasan ceritanya...
-Sekadar persoalan-

Persoalan-persoalan ini timbul apabila saya telah banyak menonton filem-filem yang pernah dihasilkan. Seperti filem-filem Melayu, Indonesia, Jepun, Korea, negara-negara barat, Thailand dan Filipina... Oh! Mungkin adanya yang tidak disebut di sini...

Kebanyakan filem-filem Melayu berkisarkan tentang cinta, kisah anak-anak dan ibu bapa... Heh! Seperti yang anda pernah dengar... Ada sesetengah bahagian dalam filem Melayu 'dipasang soket...'. -Teringat dialog Nabil dalam rancangan "Lu Pkir La Sendiri"-

SOKET 17... hehehe...

Bila difikir-fikir, ada betulnya juga. Takpelah... Idea mereka. Sebenarnya saya nak menyatakan bahawa tersangat kurang dari filem-filem Melayu yang berunsurkan Islam... Banyak cerita yang berunsur gejala sosial dan negatif. Apatah lagi, artis di zaman sekarang ini cukup berani menunjukkan adegan-adegan yang tidak sepatutnya ditonjolkan -mengikut budaya barat-. Lantas di benak fikiran ini mengatakan bahawa, masyarakat Melayu dan beragama Islam sudah hilang malunya. Masih boleh menunjukkan adegan-adegan membuka baju, bercium dan yang seumpamanya... Terkadang saya terfikir, di mana adab dan maruah sebagai seorang muslim?

Malu rasanya sebagai umat Islam, berbangsa Melayu, menghasilkan filem-filem yang kurang 'hebat'. Kalau di negara-negara lain, menghasilkan filem yang menunjukkan kekuatan dan kelebihan mereka sendiri atau negara mereka. Sesuatu yang dapat membanggakan diri dan tanah air. Bukanlah saya bermaksud mengagung-agungkan filem luar negara, tapi kualiti filem dan kualiti akhlak yang ditonjolkan sangat tidak memuaskan. Malah, menjadi satu contoh yang tidak baik kepada para muda-mudi, dan kanak-kanak.

Kalau hendak di sini, saya hanya berpuas hati dengan beberapa filem sahaja. Seperti SYUKUR 21 -penggunaan teknologi yang canggih dan mantap, pergaulan dan akhlak yang sangat cantik...-, serta filem animasi UPIN DAN IPIN - filem ini sudah tentunya diterima ramai, kerana respon yang positif dari kawan-kawan saya. Malah, jalan ceritanya juga menarik. Mungkin ada juga pilihan dari drama-drama di televisyen. Tapi, disebabkan terlampau banyak, saya tidak dapat menyebutnya di sini kerana tidak ingat akan tajuk-tajuk drama tersebut.

Saya tidak tahu untuk mengulas lebih panjang, kerana saya bukanlah ahli perfileman.
Namun, saya mengharapkan agar filem-filem kita dipertingkatkan kualitinya serta ditapis penghasilannya dari adegan-adegan yang tidak sepatutnya menjadi tontonan umum. Malah, filem-filem dari luar negara juga perlu ditapis , agar dapat menghasilkan ummah yang berkualiti dari segi pemikiran dan akhlak.

FIKIRKANLAH... Habuannya di akhirat kelak, yang bakal kita tempuhi entahkan bila tempohnya. Entahkan baik, entahkan tidak. (nauzubillah...)

-camar duka-


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More