I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Sunday, February 20, 2011

Sibuk...Busy...

Sebuah kisah yang ringkas...

Beberapa hari ini saya sempat menziarahi teman-teman termasuk beberapa orang yang saya anggap murabbi... Berbincang sedikit sebanyak mengenai beberapa permasalahan serta resolusinya... Pengalamannya berada di IPTA di Malaysia, dilantik sebagai pimpinan, apa yang berlaku dan dilakukannya sepanjang tempoh itu saya dengari, hayati dan fikirkan.

Pandangan-pandangan yang bernas membuatkan saya kagum dan membuka fikiran untuk berfikir dengan lebih meluas dan lebih kritis... Sungguh, kemampuan saya masih belum setahap itu.. (Itu kelemahan saya). Bukan malas berfikir, cuma tidak terfikir. Saya acap hanya menjadi pemerhati serta pendengar kelakuan, sikap dan pandangan-pandangan orang. Belajar sebenarnya.. =)

Di akhir perbincangan terselit sedikit perbualan mengenai persatuan, yang kebanyakan orang kata sibuk, tak mampu untuk memegang lebih dari dua atau tiga jawatan dan sebagainya...
Ada teman yang mengatakan, si fulan ini tak mampu nak pegang dua, tiga jawatan. Teman yang lain pula kata fulan ini sibuk, tak sempat nak sekian, sekian... "Ye, semua orang sibuk. Cuma kitalah yang kena pandai manage masa dan kerja kita. Jangan jadikan sibuk tu satu alasan. Alasan yang tak kukuh sebenarnya tu", kata murabbi saya. Saya jadi teringat beberapa minggu yang lepas, ketika bermesyuarat. Antara alasan yang saya berikan adalah "saya sibuk dengan kerja lain". Saya tahu itu adalah alasan yang agak tidak relevan untuk diberikan. Namun, hanya itu dan beberapa alasan lain yang mampu saya berikan... Bukan mahu 'lepas diri'...

*****************************************************

Semua orang sibuk dengan urusan masing-masing. Namun, untuk menilai sejauh mana sibuknya kita, kita sendiri yang menentukannya. Semoga kita semua diberi keampunan oleh-Nya atas kelalaian kita. Walau ianya hanya kelalaian yang sedikit, namun mampu membawa kita ke jurang neraka... Nauzubillah... Amanahlah dengan tanggungjawab.

~Allah~ ampuni kami....

Semoga tulisan ini mampu menimbulkan rasa takut pada azab-Nya serta menjadi peringatan bagi saya dan kalian...

Wallahua'lam...


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More