I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Thursday, February 3, 2011

Di Tengah-tengah Kemelut....

Bukanlah bertujuan untuk menggunakan Facebook atau mana-mana saluran sebagai medium... Tapi, kerana hasrat di hati yang tersimpan selama ini menyebabkan saya menangguh dahulu keinginan saya untuk menyatakan apa yang tersirat... Lama... Setelah berfikir, berfikir dan terus berfikir. Akhirnya tercetus sesuatu yang datang dari lubuk hati. Apa yang dialami, juga dialami oleh seorang sahabat.


Saya tidak tahu sejauh mana mereka menganggap isu ini sebagai sesuatu yang relevan untuk dipersoalkan. Namun bagi saya, isu ini sangat penting lantaran melihatkan keadaan dunia yang kian kelam kerana tangan-tangan kuffar durjana.

Gusar......

Dakwah dan Daie.

Semalam, seorang sahabat merangkap adik (junior) mengadu kepada saya mengenai 'mereka'... Mengadu kerana sedih dengan keadaan abang-abang dan kakak-kakak yang telah 'hilang'... Tidak tahu ke mana mereka... Saya juga cuba menjejaki mereka dengan sebaik-baiknya... Namun, tiada apa yang boleh dikongsikan bersama... Seolah-olah mereka tidak mahu berbicara apa-apa. Semuanya seakan-akan mahu lari dari pertanyaan.

Ada yang tidak memberi respon, ada yang tidak menjawab persoalan, ada yang tidak menghubungi, melaporkan keadaan semasa tanah air. Saya tahu. Saya faham. Mungkin ada yang sibuk dengan urusan masing-masing, lantaran tidak sama bidang ilmu dan pekerjaan yang dilalui. Namun, itu bukan satu alasan yang sangat kukuh untuk kita terus lari, lantas senyap diam membisu seribu bahasa.

***********************************************************************************************************

Ada sahabat-sahabat yang sebelum memasuki alam rumah tangga berhubung, kemudian terputus. Ada yang sebelum itu lagi sudah terputus dari bertanyakan khabar, apatah lagi keadaan diri masing-masing. Bukan mahu mencari salah dan kesalahan antum, sekadar menyatakan keluhan hati dek kerana kelesuan kader-kader dakwah yang dulunya lantang bersuara, kini diam tidak tahu di mana mereka. Mereka yang dahulunya sering memberi untuk kelangsungan dakwah. Mereka yang dahulunya sering mentarbiyyah adik-adik untuk dijadikan kader dakwah. Mereka yang dahulunya adalah figure yang menjadi harapan untuk meneruskan dakwah. Kini lesu. Diam membisu. Saya tidak tahu mana arah yang mereka tuju.

Selama ini saya menunggu, menunggu dan terus menunggu, bilakah masa yang sesuai untuk memperkatakan hal ini. Tapi, takdirnya semalam ada insan yang 'datang' (melalui Yahoo!Messenger) mengadu memikirkan masalah yang sama. Bertanyakan saya ke mana akhi-akhi dan ukhti-ukhti yang mentarbiyyah mereka dahulu. Bagaimana keadaan mereka. Apa yang mereka lakukan. Adakah mereka telah beralih arah?

Lidah saya kelu untuk berkata-kata. Saya hanya mampu menjadi penenang kepadanya. Tidak mahu jadikan amarah sebagai tuan yang menguasai diri. Bimbang apa yang diharapkan tidak menjadi. Tidak banyak yang dapat saya katakan. Sekadar mahu menimbulkan kesedaran. Jika ini salah satu medium yang dapat membantu, ini hanyalah ikhtiar saya. Jika ada medium dan usaha lain yang dapat menghimpun kembali insan-insan juga tenaga-tenaga untuk kader-kader dakwah, juga saya akan ikhtiarkan...

~Mohon maaf atas segala kekasaran~
~Sahabat Kalian~
~Generasi 2000-2003~


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More