I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Monday, February 8, 2010

KEJAYAAN ITU MILIK KITA SEBENARNYA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Baharu saja berlalu musim peperiksaan. Keputusan pun dah dapat. Tapi, hasil yang sangat tidak memuaskan. Mengapa ye?

Semuanya terletak pada diri masing-masing... Sejauh mana kita berusaha, sebanyak itu jugalah yang kita dapat.

Ramai yang kata bidang bahasa arab ni susah. Kena study betul-betul. Memanglah!
Pelajaran apa pun kena study betul-betul! Kalau bidang syariah sekalipun, tak fokus, tak belajar betul-betul, agak-agak apa yang kita dapat masa peperiksaan nanti? Agak mustahil kalau kita kata soalan susah, sedangkan orang lain dapat menjawab dengan mudah.

Pertingkatkan usaha.

Bagi ana, apa sahaja bidang semua sama. Perlukan mujahadah untuk memperolehinya (ilmu).
Tidak ada yang mustahil. Sebelum-sebelum ni, ada berchit-chat dengan saudara di Mafraq.
Bila ditanya:

"Kenapa tak dapat 19 ke, 20 ke?"

Ana menjawab:

"Hmm, jangan haraplah!"

Dia kata lagi:

"Kenapa pulak??? Boleh je kan? Kita je yang tak bersungguh sebenarnya. "

(Bukk!! Masa tu rasa cam kena penumbuk je... hahaha. Malu sangat rasanya. Walaupun tak bersemuka.)

Ana berkata-kata dalam hati: "Memang pun. Aku yang tak bersungguh sebenarnya. Tak mustahil kalau aku bersungguh-sungguh"

**************************************

Baru-baru ini, keputusan sesetengah madah agak kurang memuaskan. Semua disebabkan aku kurang persediaan dan belajar sambil lewa.

Sepatutnya aku dah mengambil kira setiap tanggungjawab yang aku perlu lakukan. Tapi, apa yang aku buat??

Minggu lepas, berkesempatan berjalan-jalan. Menginap sementara di rumah seorang sahabat. Seorang yang bakal bergelar doktor. Dari mula sampai hinggalah aku pulang, kagum dengan beliau. Di tengah kesibukannya, masih lagi mampu untuk membuat banyak perkara. Boleh siap pada masa yang dikehendaki. Berkejar-kejar untuk membuat itu ini, berkejar-kejar ke kelas pula, kemudian kembali ke rumah untuk menyiapkan tugasan lain.

Hidupnya sangat padat dengan kelas, tugasan-tugasan harian, tugasan-tugasan sebagai seorang muslimah, malah banyak perkara yang aku tak buat dia buat. Meskipun bakal bergelar doktor, diruang rak bukunya tidak terlepas kitab-kitab agama yang aku sendiri tidak ada. Menghafal hadis, bertadabbur. Amalan-amalan sunat juga aku kira hampir-hampir complete bagi aku sebagai hamba Allah, pada pandangan mataku sendiri.
Rasa malu dengannya.

Apapun, setiap perkara yang aku lalui di rumahnya, aku nilai dan aku ambil akan pengajarannya. Tidak patut aku melepaskan peluang hidup di dunia ini. Sangat bersyukur kepada Allah kerana masih sayang kepadaku dan masih memberi peluang kepadaku untuk beribadah kepadanya, dan terima kasih YA ALLAH kerana membuka mata zahir dan mata hatiku untuk menilai amalan-amalan yang masih belum dilakukan sebagai hambaMU.


0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More