I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Saturday, December 19, 2009

PERJALANAN TAKDIR.... SETIAP YANG BERLAKU ADA HIKMAHNYA...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Dengan nama ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI....
Segala puji bagi Tuhan sekalian alam...
Yang memberi serta menghidupkan alam ini...

***************************************************************************************

Saban hari aku kegelisahan. Peperiksaan hampir tiba. Buku tak bukak lagi. Kalau bukak pun tak sempat nak dibaca habis... Macam mane ni??? Aku mengeluh. Terpalit kerisauan di hati. Bimbang dengan persediaan untuk menghadapi imtihan. Dek kerana kesibukan dengan aktiviti kampus, tidak berkesempatan untuk membelek buku secara serius.
Bermacam-macam program. Program itu, program ini.

***************************

Sibuk dengan program.
Bukan alasan untuk tidak membaca buku, atau tidak sempat membaca buku.
Hanya mahu atau tidak, segala-galanya pasti berlaku. Kalau mahu, pasti akan terselit ruang serta dipermudahkan urusan olehNYA.

Tapi, kali ini aku benar-benar tidak menumpukan sepenuh perhatian terhadap proses pembelajaran atau ulangkaji. Sepanjang fatrah imtihan selama dua minggu, selama itu juga proses persediaan untuk menganjurkan program.

Satu madah dah lepas. Lama.... Sebelum cuti eidul adha lagi. Lega.
Ahad, ada satu madah. Alhamdulillah, dah lepas.... Hanya menunggu lagi dua madah untuk minggu ni.

Resah di hati, kerana hanya tinggal dua hari sahaja untuk membuat persiapan menghadapi imtihan. Hati sudah mula merengek mahu menangis. Dada rasa berdebar menanti hari yang dijanji. Akal berputar mencari jalan untuk terus bertahan sehingga ke larut malam. Ahhh! Aku tewas! Tewas dengan rasa mengantuk yang teramat sangat. Tak tahan.... Lalu aku mengambil keputusan untuk berehat, merehatkan otak, akal, dan jasmani. Hak mereka perlu aku tunaikan.

Hari berlalu lagi... Hanya tinggal esok. Madah Nahu. Debaran semakin terasa, kerana tajuk masih banyak lagi yang belum dibaca. Memerlukan perhatian serta tumpuan sepenuhnya untuk memahami dengan mendalam. Namun, aku cuba juga untuk membaca meskipun kerunsingan serta ada sedikit tidak faham dalam madah Nahu ni.

Aku kena baca jugak! Bisik aku dalam hati. Baca, baca... Jangan tak baca!
Alhamdulillah, dapat walaupun. Yang penting aku usaha. Usaha untuk membaca, usaha untuk bersedia menghadapi peperiksaan serta tidak mengharap semata-mata. Sedikit lewat aku tidur kerana stay-up.

Hari yang dinanti telah tiba.
Menunggu pensyarah di dalam kelas. Sambil-sambil tu membelek buku. Otak dah tak dapat nak terima untuk tambah bahan bacaan. Hanya sekadar melihat-lihat. Tak tahu la... Macam mane ni??? Aku merengus di dalam hati.
Akhir Doktor tiba. Mengedarkan kertas soalan serta kertas untuk ditulis jawapan.
Hmm... Sedikit resah dan gembira.
Resah kerana ada tajuk yang tak dibaca, gembira kerana ada soalan yang akan dapat dijawab.
~Menjawab soalan... Berfikir-fikir sehingga masa untuk menjawab tamat~

Keluar dengan rasa tidak puas hati atas usaha sendiri. Padan muka! Sape suruh tak bace awal-awal?!

**~Ruang dan masa telah diberi... Fikirlah sendiri...~**

Petang tu, selepas kelas akhir, aku ke masjid bersama-sama seorang sahabat. Dia yang beria-ia mengajak untuk study di sana. Katanya, tak boleh nak study di rumah.
Aku menurut sahaja, meraikan kehendaknya. Hmm, takpe... Mungkin aku pun boleh nak study kat sana. Jauh dari faktor-faktor yang membuatkan aku tak study dengan sengaja.

Alhamdulillah, sampai akhirnya.
Aku memulakan ulangkaji setelah selesai solot Zohor.
Usaha untuk memahami, mengingati, dan menghayati jalan cerita... Syair...
Sebab esok ade exam madah Andalus. Subjek ni pun kepala jugak. Banyak sangat nak dibaca.
Aku menyelak-nyelak buku sebelum meneruskan pembacaan.

Selesai, aku menyambung semula untuk menghafal syair arab. Hati gusar sebenarnya kerana malam ni ade meeting akhir untuk program esok dan lusa. Otak dan mata macam serabut... Padahal masih ada masa untuk membaca dan memahamkan teks...
Aku cuba juga untuk membaca, menghafal, tapi tetap tak boleh...
Hampir menangis dibuatnya. Kenapa tak boleh???? Rintih hati kecil ini. Bukan mengeluh, sekadar menimbulkan satu persoalan yang aku sendiri tak boleh jawab.



YA ALLAH! Bantulah aku... Kau berilah aku ruang dan peluang...
Hati sudah tidak tertahan, mendesak supaya mengalirkan air mata.
Tapi akal masih berfikir, masih waras. Memujuk hati supaya bertahan, sabar dan tabah.
Namun... Atas dasar ukhuwwah, mata yang prihatin dan turut merasakan kesakitan si hati, tidak dapat menahan air mata daripada mengalir...~hanya sementara... dilepaskan jua kerana tidak tertahan, dan untuk menghilangkan rasa gundah di hati serta rasa kacau di jiwa~

Alhamdulillah. Lega sedikit. ALLAH memcampakkan ketenangan untuk seketika (mengapa seketika??? Kerana, selagi mana kita hidup di dunia ini... Selagi itulah kita akan terus diuji..)... Kata orang, menangis adalah salah satu cara untuk kita melepaskan apa yang terpendam dalam hati. Membuatkan kita merasa lega, selain dengan cara kita mengadu kepada ALLAH...

HARI yang dinanti telah TIBA...
Berdebar... Sebelum masuk ke kelas, aku meminta Sakinah untuk menerangkan sedikit tentang apa yang telah dibacanya... Sedikit gambaran umum untuk memudahkan aku menjawab soalan. Akhirnya, tepat jam 10 pagi Doktor masuk ke kelas...
Dr. Faiz Muhasanah! Ingatkan Dr Ali yang masuk...

Hmm... Takpelah... Bukan point penting untuk dibahas.
Yang aku take note adalah pasal soalan.
Doktor dah keluarkan soalan! Berdebarnya...
Huhh??? Biar betul??!!!! Satu soalan je??? Aku menjerit dalam hati.
Rasa macam tak percaya! Nak kate gembira pun... Ntah la... Hanya Tuhan sahaja yang tahu...

Malah, soalan yang ada itu hanyalah berkaitan dengan syair yang aku dah hafal sebelum minggu peperiksaan! Cuma empat bait sahaja yang aku hafal... SUBHANALLAH!!!
Terkejut aku memandang kertas soalan tersebut. Masih tidak percaya dengan apa yang berlaku. Aku melihat sekeliling. Mana tahu kalau-kalau doktor masih belum mengedar soalan kedua. Sah! Satu sahaja!
Ucapan syukurku tak henti-henti kepadaMU... Rasa seperti mahu menangis.
Menangis keharuan, menangis kegembiraan. Inilah perjalanan takdir itu! SYUKUR YA ALLAH!!! SYUKRAN!!
Tidak pernah lagi berlaku begini. Baca sedikit dan yang disoal pun sedikit.
SUBHANALLAH!!!

************************************

Setelah aku meneliti soalan tersebut, aku pun cuba untuk menjawab dengan tenangnya...

Sedang aku nak jawab soalan, Doktor bising-bising. Membuatkan aku sedikit terganggu serta tidak dapat berfikir. Apatah lagi dengan otak yang serabut dan baharu sahaja nak mencapai ketenangan...
Faham-faham je la... Budak-budak arab ni, kalau tak kecoh tak sah!
Dah tu pulak, ade yang meniru! Kena 'tangkap' dengan Doktor Faiz...
Ape lagi mengamuk la... ish ish ish... Satu perangai yang sukar diubah...

***Apa yang ingin disampaikan ini hanyalah sekadar satu perkongsian hati serta pengalaman hidup. Tidak bertujuan lain.

***Serta sebagai satu peringatan dan motivasi terhadap sahabat-sahabat seperjuang, adik beradik, kawan-kawan, family, saudara-mara, pembaca serta sesiapa sahaja.

*** Apa yang ingin dikongsikan dan ditekankan di sini adalah "IN TANSURULLAHA YANSURUKUM......(ila akhir ayat)"

FirmanNYA yang bermaksud,
"JIKA KAMU MENOLONG (AGAMA) ALLAH, NISCAYA DIA AKAN MENOLONGMU" (MUHAMMAD,47 : 7)

Pasakkan kaki, hati serta keyakinan terhadap ALLAH. Serahkan segala-galanya kepadaNYA yang lebih berkuasa atas segala sesuatu.

#TAPI, mestilah dengan usaha, ikhtiar, doa serta diiringi TAWAKKAL ILALLAH sepenuh hati...
InsyaAllah akan mendapat natijah yang baik serta sesuatu yang tidak kita sangka-sangkakan... Selain itu, perlulah kita menjaga ibadah dan hubungan terhadap ALLAH serta sesama manusia.

Sekian untuk kali ini... Moga-moga ada lagi kisah menarik yang boleh dikongsi bersama sebagai peringatan serta pengajaran dan juga sebagai satu motivasi diri.
Maka, wahai sahabat-sahabatku serta adik-beradikku sekalian... Janganlah kalian berputus-asa dalam hidup ini. Janganlah kalian mengeluh dengan kesempitan waktu... serta kesempitan ruang untuk melakukan apa yang orang lain dapat lakukan...
Kerana, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya...

Apatah lagi kita yang bergelar pejuang, daie, serta penuntut ilmu... yang sentiasa memerlukan kesabaran serta kekuatan hati untuk terus berjuang...
Sememangnya tidak dapat dinafikan lagi bagi yang memahami serta mengetahui bahawa "AL-WAJIBAT AKTHAR MINAL AUQAT"

Manfaatkanlah masa yang ada ketika kita diberi ruang, serta ketika kita masih diberi peluang untuk bernafas...



~JANGAN BIARKAN HIDUPMU BERLALU SEHARI TANPA MELAKUKAN KERJA-KERJA ISLAM~


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


5 comments:

salsabila said...

slm maal hijrah,'

slm perubahan,

Kekadang kita tidak menyangka dari jalan mana rezeki yang Allah ingin kurniakan.

Cuma selepas usaha, jgn lupa ltkkan setinggi pergantungan kpd Allah, hanya Diala sebaik2 pertolongan.

"Intansurullah hayansurkum wa yusabbit aqdamakum"

manusia said...

salam ziarah kak rem

erm

terkesan dihati membace post akk

ade kalanye rase nak down pon ade jg ble wat kje persatuan sbb rase cam byk!

tp,sebnrnye keje 2 itula yg akan diganjarkaN Oleh ALLAH pahala dan hikmah2 lain yg x kte ketahui...

thanx kak di atas peringatan ni!

dari manusia yg serin leka dan sering lpe~

ReM said...

TO SALSABILA....
betul tu... kadang2 kita tak menyangka dari jalan mana rezeki yang Allah ingin kurniakan...

dan sememangnya kita perlu meletakkan setinggi-tinggi pengharapan kepada Allah untuk setiap yang kita lakukan...
Tanpa tawakkal, mungkin kita akan tersasar sedikit dalam menjadi seorang hambaNYA...

ReM said...

SALAM ZIARAH KEMBALI AKMALLINA...

Alhamdulillah, ALLAH masih campakkan kesedaran ke dalam hati akmallina...

sebab itulah akak ingin berkongsi rasa di hati atas perhatian dari ILAHI tentang apa yang kita lakukan di dunia ini...

Mudah-mudahan dengan kisah ini dapat memberi semangat serta motivasi buat akmallina supaya lebih teguh, bersabar, dan berdaya usaha dalam menempuhi hidup yang sementara ni...

Perkara yang paling penting, luahkan segala isi hati pada Allah... kerana DIAlah sebaik-baik pendengar... DIA tidak pernah meminggirkan kita walaupun kekadang hanya sesaat dua kita terlupa untuk mengingatiNYA...

HIDUP INDAH JIKA SEGALANYA KERANA ALLAH....
IKHLASKAN HATI, SUCIKAN DIRI...

~MUHASABAH~

~ cahaya kesempurnaan ~ said...

~ thanxz again ~

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More