I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Sunday, June 10, 2012

Sebuah Perjalanan

Diam tak diam, dah sampai 1 Jun 2012. 3.15 pagi, waktu Malaysia... Kami orang yang terakhir sampai di Kuala Lumpur International Airport.. hohoho.. Sebab jalan sesak sepanjang nak ke KLIA, jadinye sampai ke airport lewat sejam dari yang dijadualkan.. Apa pun Alhamdulillah sebab sampai dengan selamat...


Tiba di Kuwait jam 6.00 pagi waktu tempatan. Berehat selama 6 jam sementara menanti penerbangan seterusnya.. Tepat jam 4.55 petang tiba di Queen Alia Airport, Amman, Jordan.. Alhamdulillah. (tak sabar nak tengok rumah baru, nak jumpe ahlul bayt, dan sahabat-sahabat lain..)

Malam berehat-rehat sekejap sambil sembang-sembang dengan ahli rumah.. Dalam baru sampai tu ada la jugak ditanya sama ada nak ikut atau tidak untuk ke rumah warga tempatan di sini.. Pelajar Universiti Mu'tah, Engineering.. Tempatnya di Madaba.. Separuh perjalanan ke Amman.


2 Jun 2012

Bersiap-siap untuk ke Madaba. Menunggu di dalam bas paling-paling kurang sejam sudah jadi kebiasaan kami. Menunggu bas atau koster untuk dipenuhi oleh manusia. :)
Lebih kurang jam 9.00 pagi bas bergerak. Sampai di pertengahan jalan, kami turun untuk mengambil kenderaan lain untuk menuju ke Mujamma'.

Sampai di sana menunggu pula tuan punya badan (Afnan) yang menjemput kami ke rumahnya untuk mengambil kami ke tempat yang dimaksudkan.. Jauh..

Tiba di rumah, disuruh berehat, borak-borak kosong (labun, kata orang Perak) sambil ber'taaruf' dengan keluarga Afnan. Selepas sembahyang Zohor kami dihidangkan setalam Nasi Mandi (makanan Arab), dua lengat berisi ayam dan bahan-bahan sampingan, 'sallatah' (timun campur tomato dipotong dadu beserta perahan limau) serta 6 mangkuk kecil 'laban' (susu masam).

Yang tengah-tengah tu nasi mandi


Errgghh... Bertabah jugaklah nak menghabiskan makanan ni... Makan sikit-sikit..
Hmmm, jangan la kome kosongkan pinggan, kalau tak kena tambah nasi nanti.. haha...

Sambil-sambil tu ade la tanye-tanye, macam mana cara diorang makan.. Diorang ni makan jugak nasi, tapi nasi (je) dalam kuantiti yang banyak, jumlah ayam tu sikit je.. Sorang sikit. Sebab diorang akan sediakan seekor ayam untuk sekali makan (nasi).. Kata Afnan, kalau duduk dengan warga tempatan, mesti Malizi akan jadi macam diorang (berisi)...

Haishh, nak habiskan nasi yang diorang letak penuh sepinggan pun jenuh... Inikan nak duduk dengan diorang.. uiii.. Boleh mati sebab makan ooo...

Habis makan kami naik semula ke bilik tetamu...
Kemudian, bersembang lagi. Agak-agak dah nampak macam ada antara kami ni yang mengantuk, tuan rumah pun segera sorongkan bantal dan 'firash'.. Dipaksa pulak tidur.. hehe.. Jenuh jugak la kena paksa tidur.. Last-last diorang pun keluar, ingat kami malu atau tak selesa kalau diorang kat dalam tu.. Tido jugak la kejap.. Sementara Asar..

Lepas Asar, kami dibawa berjalan-jalan di sekitar kawasan rumah. Ada sebuah ladang gandum, ladang barli, ladang buah zaitun, ladang buah tin... 

Ini antara pemandangan di kawasan ladang barli... Gandum pun same..
Yang ini pulak pokok-pokok zaitun. Keliling pagar ni banyak pokok kaktus dan besar-besar
 

  
dan yang ini, hasil tuaian dari ladang gandum / barli


Berhenti di ladang barli, mama bercerita tentang kehidupan dan kisah-kisah nabi... Kagum mendengarnya, sebab setiap kisah ada sahaja ayat-ayat al-Quran yang diselitkan mama. Menunjukkan dalil dan bukti keagungan Yang Maha Esa.

Ralit bercerita hingga sampai waktu Maghrib.. Kami masuk ke rumah, solat Maghrib kemudian dijamu sekali makanan. Kali ini makanan asasi mereka, iaitu roti. Ada halib (susu) yang dicampur dengan za'tar [minuman], syaneinah (susu yang masin) [juga minuman], kepingan-kepingan roti untuk kami; hummuz yang dituang minyak zaitun, zabanah, semangkuk kecil minyak zaitun, dan (2 lagi, tak ingat nama) untuk dicicah...

Kemudian masuk untuk sembahyang Isyak pulak. Lepas tu, ingat nak baring-baring 'and sleeping beauty', tapi kena panggil duduk luar la pulakk... Duduk di beranda sambil dijamu lagi dengan puding, roti, nama apa tah yang satu lagi tu.. Makan la kami.. Sembang la pasal bahasa, tukar-tukar bahasa, pasal keluarga, macam-macam la... Sampai kena tegur la sebab bising sangat.. hahaha.. Kelakar la pulak.. Lepas tu, masing-masing masuk ke kamar untuk beradu..


3 Jun 2012

Bangun sembahyang Subuh.. Kemudian, sambung tidur.. Kebiasaan bagi warga tempatan tidur di waktu-waktu begini, dan akan bangun lebih kurang dalam pukul 8.00 atau 8.30 atau 9.00 pagi.. Kami dah terjaga awal. Jadi, dah bersiap-siap untuk keluar dan pulang. Sebelum keluar rumah, dijamu sekali lagi. Kali ini hidangan yang sama seperti selepas Maghrib semalam. Cuma kuantiti roti dah berkurang.. ;-)

Selesai makan bergambar pulak sekejap. Rasanya ada la dalam pukul sebelas ke atas keluar ke mujamma'.. Cari jubah dan sebagainya... Lepas tu, ke Amman juga untuk cari jubah.. Pulang agak lewat, hampir pukul 9.00 malam baru sampai di Mu'tah..




Baru sampai dah berjalan-jalan, lepas tu dah macam nak demam dek cuaca..

Hui.. hui... hui... ~Tamatlah sebuah perjalanan dalam masa tiga hari ini~


Huih, panas terik kat Madaba.. Diorang ajak ke Aqabah pulak.. Nanti-nanti dulu la.. Lagipun dah pernah pergi.. Pegi Amman ok lagi... :-D

Tata....... Sekian


1 comments:

~JaLaN PeRJuaNGan~ said...

sonoknyeee ..

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More