I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

STAY TUNE....

STAY TUNE....
ISLAM

Saturday, July 16, 2011

NISFU SYAABAN

15 sya'ban 1432H = 17 julai 2011 = Ahad.
(Malam Nisfu sya'ban: Sabtu, 16 julai 2011, sejak terbenamnya matahari)
Peristiwa: Penukaran arah qiblat 2H


Dari Ibnu Majah dari Ali r.a. Dari Nabi saw bersabda yang bermaksud, “Apabila tiba malam Nisfu Syaaban, lalu berqiamullail pada malamnya, dan berpuasa di siangnya, maka sesungguhnya Allah swt turun ke langit dunia ketika matahari terbenam dan berfirman, “Adakah disana orang yang memohon keampunan, lalu Aku mengampunkan dia? Adakah di sana orang yang memohon rezeki, lalu Aku memberi dia rezeki ? Adakah di sana orang yang diberi ujian bala bencana, lalu Aku menyejahterakan dia ? Adakah di sana… adakah di sana… ? sehingga terbit fajar”.

Memanfaatkan keistimewaan Sya'ban :

1) “Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam NISFU SYA'BAN, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)".
(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain)

2) Daripada Aisyah ra berkata: 'Adalah Rasulullah SAW apabila berpuasa, sehingga kami menganggap Baginda tidak akan berbuka, dan apabila Baginda berbuka, seolah-olah kita akan menganggap Baginda tidak akan berpuasa, dan aku tidak pernah melihat Rasulullah saw menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat Baginda memperbanyakkan puasanya (selain bulan Ramadhan) melainkan pada bulan Sya’ban'.
(Riwayat al-Bukhari & Muslim)

p/s : Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: “Janganlah salah seorang kamu mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari. Kecuali seseorang yang berpuasa dengan satu puasa (adat kebiasaannya) maka berpuasalah pada hari itu” (Bukhari dan Muslim)

Hal ini adalah pendapat jumhur ulama, jadi masih ada keharusan untuk berpuasa selepas 15 Sya'ban tetapi tidak pada 2 hari syak (sebelum Ramadhan) melainkan mereka yang sudah menjadi adat (kebiasaan).

Gunakanlah peluang Malam Nisfu Sya'ban untuk bertaubat kepada Allah s.w.t. dan memohon ampun atas segala dosa kita. Kemudian iringkanlah dgn menjaga perwatakan n akhlak kita pada dua minggu seterusnya hingga kita bertemu Ramadhan. Moga-moga dengan demikian, Ramadhan akan menyinari hati kita yang BERSIH...

Dalam kita merebut waktu-waktu yang afdhal beribadat... ada 2 perkara penting yang perlu sentiasa kita ingat..
1) Janganlah kita mengkhususkan satu-satu amalan untuk satu-satu waktu kecuali dengan nas yang boleh diterima dari al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
2) Janganlah diniatkan semata-mata kerana ganjaran yang ada padanya.. kerana ikhlas itu yang lebih utama...

Jadikan nisfu Sya'ban sebagai langkah permulaan persediaan kita menyambut Ramadhan dengan membersihkan hati kita dengan amalan soleh sebagaimana kita biasanya sibuk di penghujung ramadhan untuk membersihkan rumah dan memperindahkannya kerana ingin meraikan kehadiran Aidilfitri... Ia juga sebagai medan Latihan untuk membiasakan diri dengan kebaikan agar terbawa hingga ke Ramadhan yang Mulia... Nisfu Sya'ban Pintu Gerbang Memasuki Bulan Ramadhan..

Wallahu'alam.

~Selamat Beramal~


LINK UNTUK BACAAN TAMBAHAN:



0 comments:

Post a Comment

.::: Bicara Rasa Bicara Hati :::.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang mari di hujung bahu,
Jangan serang membabi buta,
Jerat maut sedia menunggu.

Seni cindai pusaka purba,
Disandang oleh panglima Melayu,
Kalau engkau sudah sedia,
Aku telah sedia menunggu.

Ahlul Bayt Fuqaihah

PENGUNJUNG

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More